ТЕОРІЇ ТА ІНСТРУМЕНТИ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В КОНТЕКСТІ ТЕХНОГЕННО-ЕКОЛОГІЧНОЇ БЕЗПЕКИ

PDF(АНГЛІЙСЬКА)

 

Юрченко Любов Іванівна 

Національний університет цивільного захисту України, Черкаси, Україна

https://orcid.org/0000-0003-4957-338X

 

 

DOI: 10.52363/2522-1892.2025.1.7

 

Ключові слова: соціальна відповідальність, теорія, інструмент, стейкхолдери, інвестиція, благодійництво, меценатство

 

Анотація

Тенденції соціалізації господарювання, а також особливості української ситуації, а саме загальна соціально-політична криза в країні і, водночас, збільшення частки кваліфікованих менеджерів, які бачать майбутнє свого бізнесу в Україні, зумовлює такий аспект формування технологій управління, який поєднаний із функціонуванням корпоративних структур та розвитком їхньої соціальної повноцінності, зокрема екологічної. 

Проблематика обумовлюється тим, що задля забезпечення балансу інтересів сторін соціального діалогу, соціально-екологічної відповідальної поведінки необхідне поширення ідеології й технології соціальної відповідальності, впровадження в практику всіх економічних структур: державних, підприємницьких, профспілкових, ідеї справедливого соціального договору, а не конфронтації. Це актуалізує розробку теорій та інструментарію політики екологічної та соціальної відповідальності підприємства.

Аналітично використовуючи матеріали вітчизняних і зарубіжних публікацій у контексті техногенно-екологічної безпеки, за мету вызьмемо виведення теоретичних положень феномену екологічної та соціальної відповідальності і встановити практичний інструментарій їх застосування. Для досягнення мети використано методологію індуктивного узагальнення даних, порівняння та аналогії, дедуктивного виведення нового знання.

Встановлено прийнятні за сучасних умов теорії феномену екологічної та соціальної відповідальності, а саме ділові професійні практики (вдосконалення технологій виробництва), персонал-технології (перепідготовка, навчання), регулювання у сфері безпеки праці й гігієни (підвищення рівня охорони праці), підтримка зв’язків із громадою, екологічна безпека. Запропоновано засоби інструментарію їх застосування (гранти, стипендії, соціальні інвестиції, благодійництво, спонсорство, фонди місцевих громад).

Соціальна відповідальність – це добровільний внесок організацій у розвиток суспільства в екологічній, соціальній, економічній сферах; зобов’язання компанії щодо етичного ведення господарства, сприяння сталому розвитку підприємства, громади і суспільства.

 

Посилання

1. Carnegie A. Advantages of Poverty / Foreword by D. Carnegie. 54 p. URL: https://www.yumpu.com/en/document/view/67855451/pdfdownload-advantages-of-poverty-life-changing-classics (дата звернення 08.03.2025).

2. Rockefeller D. Memoirs. Random House, 2003. URL: https://ia800904.us.archive.org/35/items/DavidRockefellerMemoirs 2003RandomHouse/David%20Rockefeller%20-%20Memoirs%20%282003%2C%20Random%20House%29.pdf (дата звернення 08.03.2025).

3. Wood R. E. Remember with Advantages: Chasing the Fugitive and Other Stories from an Actor’s Life. McFarland & Co, 2006. 415 p.

4. Bowen H. R. Social Responsibilities of the Businessman / Foreword by Peter Geoffrey Bowen, introduction by Jean-Pascal Gond. University of Iowa Press, 2013. 298 p. DOI: 10.2307/j.ctt20q1w8f.

5. Modernization of social dialogue as an imperative for developing social responsibility by business organizations in Ukraine / H. Lopushniak et al. Problems and Perspectives in Management. 2021. 19(1). P. 487498. DOI: 10.21511/ppm.19(1).2021.41.

6. Маршавін ЮМ., Могильний ОМ. Енциклопедія cучасної України / редкол.: ІМ. Дзюба, АІ. Жуковський, МГ. Железняк та ін.; НАН України, НТШКиїв: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2018, оновл. 2023. URL: https://esu.com.ua/article-64116 (дата звернення 08.03.2025).

7. Волосковець Н. Ю. Корпоративна соціальна відповідальність підприємств як основа інноваційного розвитку сучасної економіки. Наукові праці КНТУ: Економічні науки. 2010. №17. C. 18–25.

8. Котлер Ф. Л., Лі Н. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства. Київ: Стандарт, 2005. 302 с.

9. Котлер Ф. Основи маркетингу. Київ: Науковий світ, 2023. 490 с. URL: https://diamail.com.ua/PDF/978-617-7812-04-2/content.pdf (дата звернення 08.03.2025).

10. Друкер П. Ефективний керівник / пер. з англ. Р. Машкової. Київ: КМ-БУКС, 2018. 248 с.

11Про стандарт SA 8000. URL: https://sm-mt.com.ua/services/standart-sa-8000/ (дата звернення 08.03.2025).

12ДСТУ ISO 9000:2015. URL: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=64030 (дата звернення 08.03.2025).

13Серія стандартів ISО 14000. URL: https://intercert.com.ua/articles/regulatory-documents/67-iso-14000 (дата звернення 08.03.2025).

14Standards: 30 Years of Setting the Standard for Sustainability. URL: https://www.accountability.org/standards (дата звернення 08.03.2025).

15. Friedman M. The Social Responsibility of Business is to increase its Profits. New York Yimes Magazine. September, 13. 1970. P.122126.

16. Фрідман М., Шварц А. Монетарна історія Сполучених штатів 18671960 рр. Київ: Ваклер, 2007. 880 с.

17. Потер М. Конкурентна перевага: Як досягати стабільно високих результатів / пер. з англ.: І.Ємельнова, І. Гнатковська. Київ: Наш формат, 2019. 622 с.

18. Забаштанський М. М. Соціальна відповідальність концесійної діяльності в Україні. Інноваційна економіка. 2013. №6. С. 23–27.

19. Locke J. Segundo Ensayo Sobre el Gobierno Givil. Rústica. 178 p.

20. Ярова В. В. Теоретико-методологічні підходи до вивчення соціальної відповідальності бізнесу. Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В. В. Докучаєва. Сер.: Економічні науки. 2013. № 5. С. 185–196.

21. Мінервін І. Г., Керролл А. Б. Kорпоративна соціальна відповідальність. Місце і роль в сучасному бізнесі. 2016. 351 c.

22. Ackerman R. W. How Companies Respond to Social Demand. Harvard Business Review. 1973. Р. 88–98.

23. Preston L. E., Post J. E. Private Management and Public Policy. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1975. 349 p.

24. Carroll A. B. Carroll’s pyramid of CSR: taking another look. International Journal of Corporate Social Responsibility. 2016. Vol. 1. Art. 3. DOI: 10.1186/s40991-016-0004-6.